Zastanawiasz się jak trafić do serc konsumentów?

Rynek jest nasycony. Miliony marek obecnych dookoła mogą sprawić, iż czujemy się bezsilni i zastanawiamy się, jak przebić się z własną ofertą i dotrzeć do konsumentów.  I choć tak wiele już zostało zaprojektowane, to jednak okazuje się, iż nadal jest miejsce na nowe produkty, usługi, a rynek ciągle się zmienia.

Jednym ze sposobów, aby zdobyć serca konsumentów jest poznanie ich codziennego życia, zrozumienie ich problemów, wgląd w otaczający ich świat. Brzmi prosto? Okazuje się, iż to jeden z najbardziej trudnych elementów.

Dlaczego?

Marki długo obecne na rynku tak bardzo są już zrośnięte z rynkiem, iż często wiele energii poświęcają na analizę konkurencji. Ponadto do częstych praktyk należy podejście ilościowe do grupy docelowej. Pozwala ono zaobserwować wzory zachowań, ogólne tendencje i daje większe poczucie pewności prowadzonych działaniach.

Natomiast młode marki często łapią się w pułapkę pytania o opinię osób, które często ich grupą docelową nie są. Warto jednak pamiętać, iż ładniejszy logotyp nie zapewni nam większej ilości klientów.

Jak poznać autentyczne potrzeby konsumentów?

Należy wejść w buty naszego klienta. Pozwoli nam to zrozumieć jego świat. Nie tylko go poznać, ale poczuć się tak jak on. Dzięki temu, nasz produkt bądź usługa nie tylko wyróżnią się na rynku, ale także będą stanowiły prawdziwą wartość dla użytkownika.

Firmą, która skutecznie wykorzystuje insighty na co dzień jest IKEA. Aby zrozumieć preferencje swoich nabywców, ich zachowania realne (nie tylko deklaratywne), sposoby myślenia i emocjonalne reakcje w różnych rodzajach sytuacji, IKEA nieustannie jest blisko użytkowników. Dzięki takiemu podejściu buduje strategię marki, znajduje nisze, wyróżnia się na rynku. Dzięki temu ma także klientów.

Kiedyś na spotkaniu po prezentacji insightów na temat nowo wprowadzanego produktu jeden z Product Managerów zapytał, czy grupa docelowa wie tyle, ile on właśnie się dowiedział?

To jest bardzo dobre pytanie. Odpowiedź brzmi nie. Poprzez dotarcie do Insightów naszej grupy docelowej wiemy o wiele więcej niż ona sama. A jeśli nasza konkurencja nie dostrzega ich jeszcze, mamy dużą szansę także wiedzieć więcej niż nasza konkurencja.